vrijdag 30 augustus 2013

Tasjes haken (+ uitleg patroontje)

Ik heb zelf altijd een veels te grote tas mee naar mijn werk. Want wat neem ik nou mee? Een flesje water, een pakje drinken, broodjes, mijn portemonee ... Dus toen ik met mijn moeder in een geweldig leuk winkeltje in Almere was (Ruan, een echte crea winkel, heerlijk!!!) zag ik daar zo'n leuk kleurtje catania color (nr. 93), dat ik een bolletje heb meegenomen. Nog niet wetende wat ik er mee ging doen. Maar ... we liepen nog even over de markt en wat winkeltjes in en wat krijg je dan??? Allemaal plastic tasjes! Dus wat zou het handig zijn om zelf een klein tasje bij je te hebben! Dus ik zou een klein tasje gaan haken, waar ik lekker mijn lunch in kon doen en wat ik ook makkelijk voor wat kleine boodschappen kon gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas had ik aan 1 bolletje niet genoeg, dus moest ik even wachten voor ik ermee verder kon. Maar dit is hem geworden.

Deze is 26,5 cm breed en 28 cm hoog. Het patroon is simpel. Maak een ketting met lossen voor hoe breed jij ongeveer je tas wilt hebben. Haak dan een rij vaste, ga niet keren (dus niet een l, keren en aan de andere kant verder), maar haak in de laatste steek nog 2 vasten. Hierdoor kan je aan de onderkant van de vorige toer verder gaan. Ik heb er hierna nog een toer bovenopgehaakt, want ik wilde graag een klein bodempje.
Zorg ervoor dat je daarna een aantal steken hebt dan een meervoud van 3 is + 2. Volgende toer: 5 l * st, 2 l * herhalen tot eind en dan met een hv vast maken in de 3e l van de eerste  5 l (die vormen dan een stokje). En zo ga je naar de gewenste hoogte toe werken.
Handvat: een toer vasten (dus in elk stokje een v en in elke ruimte van 2 l, 2 v). Nog een toer vasten. Ik vond het toen te wijd en ben gaan minderen in 2 toeren, zodat ik nog 120 steken over had (voor mij was dat 1 toer elke 9 en 10 st. samen haken en 1 toer elke 10 en 11e st. samen haken). Voor het handvat haak je een toer v, waarbij je aan de voor en achterkant een ketting maakt van de grote van je handvat (voor mij waren dat 30l), welke ja het aantal steken dat je l hebt gehaakt, weer vast zet en verder gaat met de vasten. Probeer het wel in het midden te krijgen (dus even uitrekenen hoeveel steken je hebt, hoe groot je je handvat wilt etc.). Daarna heb ik nog 4 toeren vasten gehaakt en vond ik het lekker in de hand liggen en was het tasje klaar.
Voor deze grote heb je ongeveer 1,5 bolletje catania nodig.

Maar ik ben bezig met nog een tasje. Ooit gehoord van Tapestry Crochet? Dat is eigenlijk een soort van inhaken, ipv inbreien. Mijn dochter zit nu in groep 7 en moet elke dag een agenda mee. Op de dagen dat ze moet overblijven, heeft ze altijd een tas mee, maar op de dagen dat ze dat niet moet .... Was er paniek de eerste x toen ze haar agenda vergat! Dus mama heeft beloofd een tasje te haken.
Zelf met blokjes wat patroontjes verzonnen. Doordat je in de rondte haakt, gaat het wel schuin, zoals je kunt zien. Vind je dit niet mooi? Dan kun je er voor kiezen om heen en weer te haken. Dan moet je alleen wel de zijkanten in elkaar zetten. Maar je patroon blijft dan wel rechter boven elkaar.
Ik vind het behoorlijk arbeidsintensief, omdat je altijd die andere draad er nog bij hebt en steeds dat wisselen van draad. Ondertussen zit haar naam er ook al op en ben ik bezig met het figuurtje rechtsboven (een 5 bladig bloemetje). Daarna is hij waarschijnlijk nog niet groot genoeg ... Maar dan gaan we gewoon de regenboog maken aan vasten :D. Het nadeel van dit haakwerk is wel dat het een stuk stugger is, het rekt dus niet zo lekker flexibel mee, als een nettasje. Maar het resultaat is wel heel erg leuk!

 

Geen opmerkingen: